Fundusze non-UCITS potrzebują precyzyjnych regulacji prawnych
Można czy nie można oferować w Polsce tytułów uczestnictwa funduszy niezharmonizowanych z państw członkowskich Unii Europejskiej – zastanawia się aplikant radcowski, prawnik w Zespole Rynków Kapitałowych kancelarii prawnej Wierzbowski Eversheds sp.k.
Nie budzi dzisiaj wątpliwości możliwość zbywania w Polsce tytułów uczestnictwa emitowanych przez przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania pochodzące z innych państw członkowskich Unii – tzw. fundusze UCITS. Ich działalność w Polsce opiera się na tzw. zasadzie jednolitego paszportu wynikającej z przepisów dyrektywy Rady 85/611/EWG z 20.12.1985 r. określanej powszechnie jako dyrektywa UCITS (dalej: dyrektywa), która wraz z późniejszymi zmianami została implementowana do polskiego porządku prawnego przez ustawę z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (ustawa).
Jest przy tym istotne, że zakres podmiotowy dyrektywy ograniczony jest do specyficznej kategorii funduszy inwestycyjnych, tzn. do tzw. UCITS (Undertakings for Collective Investment in Transferable Securities), które spełniać muszą kryteria określone przez dyrektywę. Są to m.in. następujące kryteria: działanie w formie funduszu inwestycyjnego otwartego, publiczne oferowanie tytułów uczestnictwa, określone zasady polityki inwestycyjnej, działanie na podstawie zezwolenia udzielonego przez właściwy organ nadzoru w państwie macierzystym.
Możliwe czy niemożliwe
Również analiza przepisów ustawy prowadzi do konkluzji, że jej zakresem podmiotowym objęte są wyłącznie fundusze UCITS. Zgodnie bowiem z art. 1 ustawy, określa ona „zasady tworzenia i działania funduszy inwestycyjnych mających siedzibę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta