Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Shultes ***

24 kwietnia 2009 | Po godzinach | Anna Kilian
Gela Czitawa (z prawej) gra rosyjskiego kieszonkowca
źródło: 35 MM
Gela Czitawa (z prawej) gra rosyjskiego kieszonkowca

Reż. Bakur Bakuradze, Rosja 2008, wyk. Gela Czitawa, Lubow Firsowa, Iwan Lebiediew, Rusłan Grebienkin, kina: Kinoteka

Wyprany z emocji, toczący się niespiesznie i pozbawiony dramatyzmu – bardzo Bressonowski w stylu debiut Bakura Bakuradzego nagrodzony w Cannes jest portretem człowieka bez przeszłości.

Tytułowa postać – Aleksiej Shultes (Czitawa) – to były sportowiec, który utracił pamięć na skutek wypadku samochodowego. Toczy monotonne i puste życie w ponurej Moskwie. Okradanie przechodniów, obcych ludzi w metrze i autobusie, klientów restauracji przychodzi mu łatwo i nie budzi wyrzutów sumienia.

Mieszka z chorą matką, czasem odwiedza brata. Nie odczuwa żadnej bliskości z nimi. Żywsze uczucia wzbudza w nim tylko poznany przypadkowo mały chłopiec, którego szkoli na swojego pomocnika w kradzieżach.

Amnezja Shultesa jest u Bakuradzego metaforą Rosji, która wymazując z pamięci historię, traci duszę.

Reżyser nie chciał pracować z aktorami profesjonalnymi – do wszystkich ról wybrał naturszczyków. Ich bezpretensjonalna obecność na ekranie tworzy atmosferę obrazu kręconego ukrytą kamerą.

Brak okładki

Wydanie: 8301

Spis treści

Po godzinach

Bajki rytmem podszyte
Bardzo dobrze, śpiewająco
Co jest grane? ***
Czas wolny
Czechosłowacja na podsłuchu
Człowiek ze złotą harmonijką
Demoniczne zło Nosferatu
Dla każdego coś pieszego
Dni z muzyką na warszawskich scenach
Duchy w mieście kobiet
Dyskusja w Loży Stalina
Filmy zaangażowane
Grafika złotego wieku
Historia diabła
Huczne urodziny superklubów
Ich troje i miłość?
Intrygujący duet
Jego głos łamie serce
Jezu, tak się cieszę, Lechu gra
Kalendarium
Kiedy Fryderyk był Fryckiem
Kmita zagląda do kuchni i salonów
Lilijka na ziemniaku
Matka zabija syna
Maść na ponurą mordę
Miłość na Manhattanie
Muzyczne wyzwania
Muzyka technologii
Mój brat jest jedynakiem ****
Na ekranie iluzjonu
Najlepsze z dzieł Andrieja Tarkowskiego
Nasz jazz eksportowy
O Innych nie rozmawiamy
Obejrzeć tęczę od środka, zobaczyć świat za 100 lat
Pasja rumuńskich tang
Po ciemnej stronie
Podglądanie biura
Podobieństwa i różnice
Portrety pustych słów
Premiery
Push
Rap na wysoki połysk
Satyra na balet
Shultes ***
Stary blues, młody mistrz
Syn zabije ojca i poślubi matkę
Słoń na witaminach
Tatarak *****
Trzy małpy ****
W poszukiwaniu utraconego wdzięku
W pół godziny
Wielki jazz na jeden instrument
Woody Allen u progu kariery
Wulkan energii funk
X równa się ogień
Za jakie grzechy **
Zagrają
Zagrają
Znów pęknie niebo
Świat z artystycznej perspektywy
Święto całego globu
Życie w pamięci
„Hannah Montana” nie tylko dla dziewczyn
„SOS” w Kongresowej
Zamów abonament