Stabilny budżet i dalekosiężne plany
Dwaj panowie siedzą na torowisku i klepią młotkiem w żelazo, a kilkunastu innych stoi i się przygląda. Jakież to znajome! Widzieliśmy już kiedyś taką scenę na warszawskiej ulicy...
Charakterystyczna scena uwieczniona została także na zdjęciach dokumentujących remont torów tramwajowych w Al. Ujazdowskich przy skrzyżowaniu z Piusa XI (dziś Piękna) sprzed prawie 80 lat. Ach, ci złośliwi fotoreporterzy!
Odpoczynek robotników po ciężkiej pracy dałoby się pewnie zaobserwować także podczas asfaltowania ul. Chmielnej w sierpniu 1926 r. i w trakcie
poszerzania Puławskiej tuż przy „budowie kolonii Wierzbno w 1927 r.” czy przebudowy Marszałkowskiej w tym samym roku. I rok, i dwa lata później. Ulica długa, więc i remont – zupełnie jak dziś – ciągnął się latami. Dopiero w 1929 r. położono asfalt na głównej arterii stolicy i przerzucono się na kolejne inwestycje, np. jezdnie Krakowskiego Przedmieścia.
W dwudziestoleciu międzywojennym na warszawskich drogach działo się mnóstwo. Pod koniec lat 20. poprzedniego stulecia i na początku lat 30. stołeczny samorząd – stworzony od podstaw po latach zaborów i okupacji – wydawał rocznie ok. 170 – 180 milionów złotych. – Dwudziestolecie międzywojenne było dla Warszawy dobrym czasem. Dziś zbliżamy się do dwudziestolecia istnienia niepodległej Polski i obecnego ustroju. A w dodatku od tamtego dwudziestlecia dzieli nas okrągłe 80 lat. To skłania do porównań – mówi Mirosław Czekaj, skarbnik Warszawy.
Niezależna kasa miasta
„Z chwilą odzyskania niepodległości samorząd Warszawy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta