Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Marzec 1968 – opowieść wciąż trwa

24 kwietnia 2009 | Żydowskie motywy | Rafał Świątek Bartosz Marzec
Niedokończona historia. Marzec’ 68, reż. Jacek Chojecki
źródło: Fotorzepa
Niedokończona historia. Marzec’ 68, reż. Jacek Chojecki
Przystanek Dłużek, reż. Irit Shamgar
źródło: Fotorzepa
Przystanek Dłużek, reż. Irit Shamgar

Historia naznaczyła nie tylko ludzi, którzy opuścili Polskę w wyniku antysemickiej nagonki, ale również pokolenie ich dzieci. Dowodzą tego ciekawe filmy: „Przystanek Dłużek”, „Niedokończona historia” oraz „Szczęśliwi Żydzi”.

Matka bohatera tego ostatniego obrazu pochodzi z Finlandii, ojciec z Polski. Matka opuściła ojczyznę z własnej woli, ojciec został do tego zmuszony.

– Wakacje spędzaliśmy w Finlandii, nie w Polsce – wspomina Jonathan Rozenbaum, narrator i reżyser filmu. – Któregoś roku, gdy miałem kilka lat, pojechali tam ojciec razem z dziadkiem i dwoma ciotkami. Chciałem udać się z nimi, ale ojciec zadecydował, że czas jeszcze nie nadszedł.

Zamiast tego zabrał kiedyś syna na spotkanie emigrantów. Jonathan był przekonany, że zobaczy się tam z kuzynami, ale czekało go rozczarowanie.

Wielka mafijna feta

Dorośli przekrzykiwali się w dziwnie brzmiącym języku, klepali chłopca po plecach, powtarzając niezrozumiałe dla niego sformułowanie „synmarka, synmarka”. Dziwili się, że nie mówi po polsku, zdania powtarzali wolno i wyraźnie, ale nie przyniosło...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8301

Spis treści

Po godzinach

Bajki rytmem podszyte
Bardzo dobrze, śpiewająco
Co jest grane? ***
Czas wolny
Czechosłowacja na podsłuchu
Człowiek ze złotą harmonijką
Demoniczne zło Nosferatu
Dla każdego coś pieszego
Dni z muzyką na warszawskich scenach
Duchy w mieście kobiet
Dyskusja w Loży Stalina
Filmy zaangażowane
Grafika złotego wieku
Historia diabła
Huczne urodziny superklubów
Ich troje i miłość?
Intrygujący duet
Jego głos łamie serce
Jezu, tak się cieszę, Lechu gra
Kalendarium
Kiedy Fryderyk był Fryckiem
Kmita zagląda do kuchni i salonów
Lilijka na ziemniaku
Matka zabija syna
Maść na ponurą mordę
Miłość na Manhattanie
Muzyczne wyzwania
Muzyka technologii
Mój brat jest jedynakiem ****
Na ekranie iluzjonu
Najlepsze z dzieł Andrieja Tarkowskiego
Nasz jazz eksportowy
O Innych nie rozmawiamy
Obejrzeć tęczę od środka, zobaczyć świat za 100 lat
Pasja rumuńskich tang
Po ciemnej stronie
Podglądanie biura
Podobieństwa i różnice
Portrety pustych słów
Premiery
Push
Rap na wysoki połysk
Satyra na balet
Shultes ***
Stary blues, młody mistrz
Syn zabije ojca i poślubi matkę
Słoń na witaminach
Tatarak *****
Trzy małpy ****
W poszukiwaniu utraconego wdzięku
W pół godziny
Wielki jazz na jeden instrument
Woody Allen u progu kariery
Wulkan energii funk
X równa się ogień
Za jakie grzechy **
Zagrają
Zagrają
Znów pęknie niebo
Świat z artystycznej perspektywy
Święto całego globu
Życie w pamięci
„Hannah Montana” nie tylko dla dziewczyn
„SOS” w Kongresowej
Zamów abonament