Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wiara i kryzys na scenie

19 grudnia 2012 | Kultura | Jacek Cieślak
Nietoperz, reż. Korel Mundruczo | Węgierski reżyser pokazał groteskową operetkę o eutanazji.  Zbiorowa kreacja zespołu TR Warszawa z Adamem Woronowiczem, Sebastianem Pawlakiem i Dawidem Ogrodnikiem („Jesteś Bogiem”) jest jednocześnie przypowieścią o śmierci polskiego teatru.
autor zdjęcia: Radek Pasterski
źródło: Fotorzepa
Nietoperz, reż. Korel Mundruczo | Węgierski reżyser pokazał groteskową operetkę o eutanazji. Zbiorowa kreacja zespołu TR Warszawa z Adamem Woronowiczem, Sebastianem Pawlakiem i Dawidem Ogrodnikiem („Jesteś Bogiem”) jest jednocześnie przypowieścią o śmierci polskiego teatru.
Titus Andronicus, reż. Jan Klata | Przewrotna opowieść o trudnych polsko-niemieckich relacjach, które sytuują nas w roli prowincjuszy i trzeciego najbiedniejszego kraju UE. Niemcy przyjęli portret swojego podświadomego imperializmu lepiej niż Polacy obraz własnych słabości.
autor zdjęcia: Bartek Sadowski
źródło: Fotorzepa
Titus Andronicus, reż. Jan Klata | Przewrotna opowieść o trudnych polsko-niemieckich relacjach, które sytuują nas w roli prowincjuszy i trzeciego najbiedniejszego kraju UE. Niemcy przyjęli portret swojego podświadomego imperializmu lepiej niż Polacy obraz własnych słabości.
Danuta W., reż. Janusz Zaorski | Szefowa stołecznej Polonii, używając niezwykle skromnego aktorstwa, stworzyła dramatyczny portret prezydentowej Wałęsowej – symboliczny obraz polskiej kobiety doby PRL: jej samotności, pragnienia ciepła i miłości w patriarchalnym świecie.
autor zdjęcia: Piotr Nowak
źródło: Fotorzepa
Danuta W., reż. Janusz Zaorski | Szefowa stołecznej Polonii, używając niezwykle skromnego aktorstwa, stworzyła dramatyczny portret prezydentowej Wałęsowej – symboliczny obraz polskiej kobiety doby PRL: jej samotności, pragnienia ciepła i miłości w patriarchalnym świecie.

Dominowały spektakle o religijności i buncie społecznym. Brakowało arcydzieł. Pogłębia się chaos administracyjny.

W centrum polskiej sceny znalazły się problemy związane z Kościołem, afazją i eutanazją.

„Nietoperz" Kornela Mundruczo w TR Warszawa jest współczesnym wcieleniem teatru religijnego. Zwolennicy śmierci na życzenie podważają argumenty o ingerowaniu w dzieło Boga, podnosząc, że nikt nie używa takich racji, gdy ratuje się zagrożone wcześniaki lub usypia cierpiące zwierzęta. Węgier pokazuje jednocześnie dramat nieuleczalnie chorych i porzuconych przez nich bliskich.

„Popiełuszko" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Pawła Łysaka skonfrontował stereotypy antyklerykała spod znaku Ruchu Palikota i katolickiego męczennika. Spektakl Polskiego w Bydgoszczy oczyszcza pełną napięcia debatę, unika uproszczeń, stara się łączyć, a nie dzielić: uzmysławia, że brakuje nam autorytetów na miarę zamordowanego przez SB kapłana „Solidarności". Nie ma lidera, który walczy o wolność i szanuje niezależność innych ludzi, broniąc tolerancji zagrożonej przez agresywny język polityków i mediów. To wyzwanie rzucone zoologicznym antyklerykałom, ale i hierarchom Kościoła – po to, by szukali kontaktu z wiernymi i wyzbyli się...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9416

Wydanie: 9416

Spis treści
Zamów abonament