Kary za złe umowy dla klientów
Konsumenci. Firmy sprzedające m.in. produkty podczas pokazów lub poprzez akwizycję dostały kary za łamanie praw klienta.
Poznańska spółka Nuovo pobierała od klientów 300 zł za każdą wizytę w ich domu osoby przypominającej o zaległej płatności, bez sprecyzowania w umowie, jaka jest częstotliwość wizyt. Kazała też płacić 400 zł za odstąpienie od umowy. UOKiK stwierdził, że takie postanowienia są niedozwolone, i ukarał spółkę kwotą ponad 21 tys. zł.
Inna firma, Zakład Usługowo-Handlowy Gazpron, zastrzegała w umowie, że w razie nieuzasadnionego wezwania serwisanta klient pokrywa koszty dojazdu i pracy – 90 zł. UOKiK uznał, że klienci w obawie przed kosztami mogli rezygnować z przysługującego im prawa do składania reklamacji.
Z kolei Sobex Gaz zastrzegał prawo do jednostronnej zmiany terminu wykonania umowy bez wskazania ważnej przyczyny.
—ł.k.