Szczególne zasady czy relikty przeszłości
DLA BUDŻETÓWKI | Funkcje przypisane niektórym kontom w planie kont dla samorządowych zakładów budżetowych przeczą regułom wynikającym z ustawy o rachunkowości. Dotyczy to ustalania wyniku finansowego i wartości funduszu jednostki.
Samorządowy zakład budżetowy jest jednostką prowadzącą działalność gospodarczą w obszarze zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, w dziedzinach ściśle określonych w art. 14 ustawy o finansach publicznych. Ten szczególny charakter samorządowego zakładu budżetowego ma swoje odzwierciedlenie w jego zasadach gospodarki finansowej, które z kolei powinny znaleźć odzwierciedlenie w zasadach ewidencji księgowej. Kluczowe znaczenie mają tu rachunkowe metody obliczania:
1. wyniku finansowego
2. funduszu jednostki,
– które powinny uwzględniać specyfikę prowadzonej przez zakłady budżetowe działalności gospodarczej, ale także respektować ogólne zasady rachunkowości zawarte w ustawie o rachunkowości.
Analiza uregulowań sposobu obliczania wyniku finansowego i funduszu jednostki w samorządowym zakładzie budżetowym, według planu kont rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie), wskazuje na wprowadzenie specyficznych rozwiązań ewidencyjnych w procedurach obliczeniowych ustalania wyniku finansowego i funduszu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta