Firmy mediowe liczą na lepszy rok
Przychody największych w Europie spółek giełdowych z sektora mediów spadły w 2009 r. o 4,4 proc., do 73 mld euro. Na tym tle dobrze wypadły polskie telewizje. Ten rok ma przynieść lekką odwilż po kryzysie
Obronną ręką z kryzysu wyszły właściwie tylko platformy cyfrowe, kablówki i dostawcy sygnału satelitarnego. Stacje telewizyjne i prasa zanotowały spadek przychodów i prawie 30-proc. spadek zysku operacyjnego – wynika z zestawienia „Rz”.
Jak wyliczyliśmy, w ubiegłym roku blisko 30 największych europejskich spółek medialnych notowanych na giełdach sprzedało swoje usługi za ponad 73 mld euro. O skali rynku niech świadczy fakt, że to ponad 80 proc. tego, co wypracowały w ubiegłym roku wszystkie spółki notowane na GPW łącznie z bankami. Wzięliśmy pod uwagę firmy z sektorów: prasowego (m.in. Bertelsmann czy Axel Springer), telewizyjnego (RTL Group, włoski Mediaset Silvio Berlusconiego) i z grupy firm zajmujących się dostarczaniem sygnału oraz usług telewizyjnych (platformy cyfrowe, jak Cyfrowy Polsat, telewizje kablowe, np. Kabel Deutschland Holding, i dostawcy sygnału satelitarnego, np. Eutelsat).
135 mld dol. wyniosła wartość rynku reklamy w Europie w 2009 roku
W porównaniu z 2008 r. ich łączne przychody spadły o 4,4 proc., na poziomie zysku operacyjnego wynik obniżył się o prawie 23 proc. (do 8 mld euro), a zysk netto spadł o niemal 40 proc. (do 2,4 mld euro). Za pogorszenie wyników odpowiada przede wszystkim kryzys na rynku reklamy – według sieci domów mediowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta