Jak prawidłowo zorganizować pracę kierowców
Kierowca dowozi na trasie do 50 km górników do pracy pojazdem dla więcej niż dziewięciu osób niewyposażonym w tachograf. Ma system 24-godzinny, zaczyna rano i pracuje do następnego dnia z przerwami dwugodzinnymi przed kopalnią, gdzie oczekuje na koniec zmiany, oraz z 15 – 20-minutowymi postojami, gdy zawozi górników do miejsca ich zamieszkania. Czy to prawidłowy sposób ustalenia pracy?
Regularne przewozy osób, jeśli trasa nie przekracza 50 km, nie podlegają przepisom rozporządzenia (WE) nr 561/2006. Okresy prowadzenia pojazdu, którym wykonuje się takie przewozy, a także obowiązkowe przerwy w prowadzeniu i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców określone są w rozdziale 4a ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm., dalej ustawa).
Z pytania czytelnika wynika, że kierowca wykonuje przewozy regularne specjalne, tj. niepubliczne przewozy regularne górników w związku z działalnością kopalni, zatem w zakresie czasu pracy kierowca ten podlega wyłącznie przepisom tej ustawy.
Rozkład czasu pracy takiego kierowcy powinien zawierać ustalony harmonogram, obejmujący okresy prowadzenia pojazdu, wykonywania innej pracy, przerw i pozostawania do dyspozycji oraz dni wolne. Jeżeli kierowca przed rozpoczęciem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta