Niepełnosprawni potrzebują wsparcia państwa
System wspierania osób niepełnosprawnych wymaga reformy
System wsparcia osób niepełnosprawnych wymaga gruntownej reformy. Problemy zaczynają się od sposobu orzekania stopnia niepełnosprawności. Problemem jest też egzekucja istniejącego prawa. Takie wnioski nasuwają się po lekturze opracowania Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE). Na tym tle pozytywnie wyróżniają się szkoły, z których zadowolona jest większość rodziców niepełnosprawnych uczniów. Bardziej szczegółowe analizy pokazują jednak, że i tu nie jest idealnie.
Praca i edukacja
IBE zakończył dwa projekty poświęcone sytuacji niepełnosprawnych: „Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej" i „Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów". Ich celem była diagnoza sytuacji życiowej osób niepełnosprawnych, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i rynku pracy, jak też wypracowanie rekomendacji dla polityki społecznej. Do przygotowania projektów przeprowadzono ponad 1,2 tysiąca wywiadów kwestionariuszowych z dyrektorami szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz ponad 3 tysiące wywiadów z rodzicami uczniów z niepełnosprawnościami. Co z nich wynika?
Przede wszystkim badania pokazały, że obecny system wymaga gruntownej reformy. Rozmówcy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta