Zamówienia publiczne: fakultatywne przesłanki wykluczenia
Procedury | Nawet nieumyślne podanie nieprawdziwych informacji przez wykonawcę w Jednolitym Europejskim Dokumencie Zamówienia może skutkować wykluczeniem go z postępowania o zamówienie publiczne. Ale nie w każdym przypadku.
:
Kontynuując cykl publikacji dotyczących fakultatywnych przesłanek wykluczenia wprowadzonych ustawą z 22 czerwca 2016 r. nowelizującą Prawo zamówień publicznych (PZP), chcielibyśmy zwrócić uwagę na ewentualne konsekwencje związane z przekazaniem zamawiającemu nieprawidłowej informacji potwierdzającej brak zaistnienia w stosunku do wykonawcy fakultatywnych przesłanek wykluczenia. Problem jaki dotknie wykonawców ubiegających się o zamówienia publiczne o wartości powyżej tzw. progów unijnych wiąże się bowiem z koniecznością posłużenia się przez nich, przy wykazywaniu braku zaistnienia przesłanek wykluczenia, ustandaryzowanym (na poziomie unijnym) formularzem zwanym Jednolitym Europejskim Dokumentem Zamówienia (JEDZ).
Rozbieżność pomiędzy pytaniami zawartymi w JEDZ a znajdującymi zastosowanie fakultatywnymi przesłankami wykluczenia w niektórych przypadkach będzie zbyt duża, żeby ją zbagatelizować. Tym bardziej, że w niektórych tego typu sytuacjach granica pomiędzy niezrozumieniem pytania a podaniem nieprawdziwej informacji (nawet w sposób nieumyślny) będzie bardzo płynna.
Mechanizm podawania informacji
Wykazując brak zaistnienia zarówno obligatoryjnych jak i fakultatywnych przesłanek wykluczenia, wykonawcy biorący udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego o wartości powyżej tzw. progów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta