Redakcja może pośredniczyć w przekazywaniu skarg i wniosków
Postępowanie | Skargi i wnioski mogą być składane bezpośrednio do właściwego organu. Można także przekazać je przez redakcję prasową, radiową, bądź telewizyjną, która występuje wówczas w roli pośrednika.
Problem
Do redakcji lokalnej gazety zwrócił się jeden z mieszkańców gminy ze skargą na kierownika gminnej jednostki organizacyjnej. W tej sprawie został opublikowany materiał prasowy, który przesłano radzie gminy. Czy istnieje obowiązek zawiadomienia redakcji o załatwieniu skargi w sytuacji, gdy nie żądała takiej informacji?
Co mówią przepisy
Zagadnienia związane ze skargami i wnioskami uregulowano w dziale VIII kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 k.p.a.). Natomiast przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności (art. 241 k.p.a.). Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 § 3 k.p.a.). O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna (art. 222 k.p.a.). Zgodnie z art. 229 pkt. 2 i 3 k.p.a., jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta