Ważny element komunikacji z interesariuszami
Opracowanie raportu zintegrowanego to proces ogólnokorporacyjny.
Na giełdzie w Johannesburgu (JSE) firma doradcza EY od kilku lat organizuje konkurs na najlepsze raporty zintegrowane. Kandydatów nie brakuje, bo Republika Południowej Afryki była pierwszym krajem, który już w 2010 r. wprowadził raportowanie zintegrowane jako zalecaną praktykę dla spółek notowanych na JSE. Zostawiono im wprawdzie furtkę – zasadę comply or explain (firmy, które nie publikują zintegrowanych raportów, mają wyjaśnić, czemu tego nie robią), ale niewiele spółek z niej korzysta.
2010 r. był też rokiem powołania Międzynarodowej Rady ds. Raportowania Zintegrowanego (IIRC), której misją jest upowszechnianie tej formy holistycznego przedstawiania działalności firm. Jak wyjaśnia Robert Sroka, menedżer z działu zarządzania ryzykiem nadużyć w EY, w raporcie zintegrowanym nie chodzi o proste przedstawienie w jednym dokumencie danych finansowych i niefinansowych. Raport zintegrowany polega przede wszystkim na pokazaniu konkretnych zależności między czynnikami niefinansowymi a wartością spółki. A do tego potrzebne jest specjalne podejście, odpowiednio przygotowane zaplecze analityczne i przede wszystkim metoda – najlepiej zgodna z ramami raportowania zintegrowanego opracowana przez Międzynarodową Radę Raportowania Zintegrowanego – dodaje.
Polskie firmy mają wybór
Jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta