Informacje o pracowniku dostanie inspektor
Pracodawca zna dane swoich pracowników. Już na etapie rekrutacji ma prawo poznać imię i nazwisko, imiona rodziców, datę urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia kandydata. Nie wolno mu jednak swobodnie dzielić się takimi informacjami.
Gdy pracownik ubiega się o kredyt mieszkaniowy, do pracodawcy z pewnością zadzwoni przedstawiciel banku i zapyta o zarobki takiej osoby. Firma udzieli niezbędnych informacji, ale tylko wtedy, gdy będzie miała zgodę pracownika. Inaczej będzie, gdy pensją będzie interesował się komornik sądowy, próbujący ściągnąć dług, czy w sytuacji gdy dokumenty płacowe trafią w ręce przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy. Wówczas pracodawca nie tylko nie może odmówić udzielenia informacji, ale nie musi o tym zawiadamiać podwładnego. —syg