Nie trzymaj zawiadomienia o karze niepotrzebnie
W styczniu 2009 r. ukaraliśmy pracownika upomnieniem. Z końcem maja odszedł z firmy. Czy w związku z tym należało usunąć karę z jego akt przy ustaniu zatrudnienia, czy mimo przekazania do archiwum trzymać ją rok i dopiero po tym czasie usunąć?
Karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy. Tak stanowi art. 113 § 1 k.p. Pracodawca może, z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej zatrudnionego zakładowej organizacji związkowej, uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu. Gdy stosunek pracy rozwiąże się przed rokiem po ukaraniu podwładnego karą porządkową, warunek 12 miesięcy nienagannej pracy u pracodawcy nie może być zrealizowany. Odpada zatem przyczyna dalszego przechowywania w aktach odpisu zawiadomienia o takiej karze.