Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Markowe 20 lat

03 czerwca 2009 | Czas wolności, czas przedsiębiorczości | Anita Błaszczak
autor zdjęcia: Szymon Łaszewski
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Jacek Domiński
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Witold Kuliński
źródło: Forum
autor zdjęcia: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
fot: Danuta B. Łomaczewska
źródło: Rzeczpospolita
fot: Danuta B. Łomaczewska

Na początku przemian rynkowych mogło się wydawać, że krajowe marki nie mają szans w konkurencji z zachodnimi. Ostatnie 20 lat nie potwierdziło tych obaw, a rodzimym markom sprzyjało przywiązanie polskich konsumentów, którzy cenią krajowe produkty

W ostatnim rankingu Najcenniejszych Polskich Marek publikowanym przez„Rzeczpospolitą” połowa z pierwszej dziesiątki zestawienia była dobrze znana również przed 1989 rokiem. Także na dalszych miejscach co rusz można trafić na nazwy z wieloletnią tradycją.

Wprawdzie ranking otwiera jedna z najmłodszych marek, wprowadzona w 2000 roku i wyceniana teraz na prawie trzy miliardy złotych – Orlen, ale zaraz za nim plasują się marki z kilkudziesięcioletnią tradycją PKO BP, TP, PZU i Bank Pekao. Można argumentować, że sprzyjała im dominująca, a niekiedy wręcz monopolistyczna pozycja, jaką cieszyli się przez lata ich właściciele, ale – jak ocenia Mirosław Boruc – szef Instytutu Marki Polskiej, nie mniej ważne są sentyment i przywiązanie krajowych konsumentów do marek znanych od lat.

Okazało się, że wbrew obawom z początku przemian gospodarczych fascynacja Polaków zachodnimi produktami nie była zbyt silna ani długotrwała.

Dodatek do fabryki

W wielu przypadkach to przede wszystkim przywiązanie konsumentów pozwoliło przetrwać na rynku znakom towarowym, które przez pewien czas były źle zarządzane albo zaniedbane przez swych właścicieli. Takie sytuacje były powszechne na początku lat 90., gdy walczące o przetrwanie przedsiębiorstwa nie miały ani pieniędzy, ani wiedzy niezbędnej do zarządzania swą marką. Zresztą większość z nich nie doceniała jej wartości, koncentrując się...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8335

Spis treści
Zamów abonament