Zarządzanie należnościami w przedsiębiorstwie
Prof. dr hab. Anna Skowronek-Mielczarek, SGH, Kolegium Zarządzania i Finansów, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem
Należności powstają w zasadzie w każdym przedsiębiorstwie jako efekt procesów sprzedaży towarów lub usług, jeśli zapłata zostaje dokonana w terminie późniejszym niż ich odbiór. Odroczenie terminu płatności oznacza w praktyce kredytowanie odbiorców, a tym samym zamrożenie środków finansowych danego przedsiębiorstwa. Należności stanowią część aktywów obrotowych, odzwierciedlając majątek własny danego podmiotu. Analizując dane dotyczące sektora przedsiębiorstw w Polsce (tabela
str. 2), można wskazać, iż bez względu na koniunkturę w gospodarce ich udział w aktywach obrotowych ma stały poziom oscylujący wokół 45 proc. To zatem istotny składnik aktywów każdego przedsiębiorstwa, wymagający sprawnego i efektywnego zarządzania. Głównym celem w tym zakresie jest realizacja zysku przedsiębiorstwa na oczekiwanym poziomie przy akceptowanym poziomie ryzyka, które łączy się z niepewnością spłaty należności.
Zarządzanie należnościami przedsiębiorstwa wymaga podejmowania określonych decyzji, do których należą:
∑ ustalenie długości okresu kredytowania odbiorców,
∑ ustalenie form i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta