Cekiny i koraliki też mogą się zepsuć i podlegają wtedy reklamacji
PRAWA KLIENTA | Przedsiębiorca nie może decydować, jakie elementy sprzedawanego przez niego produktu podlegają, a jakie nie, prawu rękojmi. Dostarczając konsumentowi nowy produkt, firma przez dwa lata odpowiada za jego użyteczność i walory, także te estetyczne.
Michał Kołtuniak
Zgodnie z przepisami przedsiębiorca, który oferuje produkty konsumentom, czyli osobom fizycznym nabywającym je na własne prywatne potrzeby niezwiązane z ich profesjonalną działalnością, odpowiada za ich ewentualne wady. Wynika to z art. 556 Kodeksu cywilnego, w myśl którego sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). Jak dalej stanowi art. 5561, wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
- nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
- nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, także przedstawiając próbkę lub wzór,
- nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia,
- została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli nabywcą jest konsument, a przedmiotem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta