Produkcja części napędza polską motoryzację
Branża motoryzacyjna będzie się w Polsce rozwijać, jeśli zachęcimy inwestorów
adam Woźniak
Motoryzacyjną część Listy 500 otwierają – jak można było się spodziewać – fabryki samochodów. Liderem jest Fiat Auto Poland (FAP), którego zakład w Tychach jest największym producentem aut w Polsce. Ubiegłoroczne przychody spółki ze sprzedaży przekroczyły 13,3 mld zł. Według Instytutu Samar, w 2014 roku udział FAP w łącznej produkcji samochodów osobowych i dostawczych wynosił 54,3 proc., a za bramę zakładu wyjechało prawie 314 tys. pojazdów.
To daleko mniej niż możliwości fabryki będącej największym zakładem Fiata w Europie. Ale w porównaniu z rokiem wcześniejszym, gdy produkcja spadła poniżej poziomu 300 tys. sztuk, ubiegłoroczny wynik lepszy był o ponad 6 proc. FAP przesunął się o jedno miejsce na Liście 500, z 12. na 11. pozycję.
Na drugim miejscu rankingu znalazł się Volkswagen Poznań (na Liście 500 miejsce 20.) z przychodami na poziomie 9,9 mld zł i produkcją 175,5 tys. aut. Firma też poprawiła wyniki produkcji z roku wcześniejszego – o 2,7 proc., zwiększając udział w rynku do 30,4 proc.
W tym miejscu należałoby wspomnieć o trzecim producencie aut, na Liście jednak nieobecnym: General Motors Manufacturing Poland, czyli fabryka Opla w Gliwicach nie podaje wyników finansowych. W rezultacie na podium znalazła się kolejna spółka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta