Jak rozliczyć usługi gastronomiczne opłacane bonami
Jeśli klienci przedsiębiorcy otrzymują za zakupy u niego kupony uprawniające ich do nabycia obiadów w pobliskim barze, to wydatki na taką akcję promocyjną są dla niego kosztami podatkowymi.
Spółka prowadząca stację paliw rozpoczęła sprzedaż promocyjną polegającą na tym, że większe zakupy paliwa premiuje bonami do wymiany w barze na posiłek. Bar nie jest własnością spółki. Za wykorzystane w barze bony właściciel wystawia podatnikowi faktury. Czy z takich faktur podatnik może odliczać VAT? Czy na podstawie tych faktur może rozpoznawać koszty uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.
W przedstawionej sytuacji nie jest prawidłowe wystawianie podatnikowi przez właściciela baru faktur za usług gastronomiczne. W istocie bowiem podatnik nie jest nabywcą usług gastronomicznych (nabywcami tych usług są klienci podatnika), lecz jedynie podmiotem opłacającym te usługi.
Tak jak w programach lojalnościowych
Jest to sytuacja podobna do mającej miejsce w przypadku wydawania nagród przez podatników organizujących na zlecenie programy lojalnościowe, którzy kosztami nagród obciążają sponsorów (którymi są najczęściej podmioty zlecające przeprowadzenie programu lojalnościowego). Jak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 7 października 2010 r. w połączonych sprawach C-53/09 oraz C-55/09, przekazywane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta