Szukając szans na odległych rynkach
Ameryka Łacińska | 600 milionów konsumentów przyciąga uwagę eksporterów
Ameryka Łacińska to wciąż dla polskich firm teren niemal dziewiczy – choć region ma prawie 600 mln mieszkańców, to odpowiada jedynie za ok. 1 proc. wartości polskiego eksportu. Na te rynki trafiają głównie maszyny i urządzenia, produkty chemiczne czy części samochodowe. Z kolei importujemy głównie produkty rolno-spożywcze. Ameryka Łacińska to dla wielu firm wciąż szczyt egzotyki. Jednak coraz częściej szukają tam partnerów biznesowych, ponieważ rynki te mają ogromny potencjał.
Meksyk zdecydowanym liderem
Na początek zaskoczenie – według najnowszych danych GUS głównym partnerem biznesowym Polski w tym regionie są Bahamy. Tylko przez cztery miesiące 2015 r. trafiły tam towary o wartości ponad 1,1 mld zł. Jest to jednak nieco myląca informacja, jeśli chodzi o realne znaczenie wymiany z tym krajem.
– Pozycja Bahamów w polskich handlu zagranicznym wynika z dużych transakcji jednostkami morskimi, statkami i łodziami. Eksport innych towarów jest znikomy – wyjaśnia Radosław Jarema, szef Akcenty, instytucji płatniczej rozliczającej płatności eksporterów i importerów.
Na dalszych pozycjach w rankingu kierunków polskiego eksportu za okres styczeń–kwiecień znajduje się Meksyk (36. miejsce w ogólnym rankingu, 809,3 mln zł), Brazylia (46. miejsce, 527,2 mln zł), Panama (58. miejsce, 203,3 mln zł) i Argentyna (62. miejsce,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta