Pomoc żony w biznesie to nie zawsze współpraca
UBEZPIECZENIA| Okazjonalne wystawianie faktur czy wydawanie towaru klientom pod nieobecność męża prowadzącego działalność lub jego pracownika nie świadczy jeszcze o współpracy przy prowadzeniu tej działalności.
Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym określa ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 1778 ze zm.; dalej ustawa systemowa). Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 5 tej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące. W myśl zaś art. 8 ust. 11, za osobę współpracującą z przedsiębiorcą uważa się:
- jego małżonka,
- dzieci własne,
- dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
- rodziców,
- macochę, ojczyma oraz osoby przysposabiające
jeżeli pozostają z nim we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności.
Charakter czynności
Jednak nie każda pomoc małżonka w firmie powoduje powstanie obowiązku ubezpieczeń społecznych. W orzecznictwie sądowym ugruntowany jest pogląd, że świadczenie okazjonalnej pomocy osobie prowadzącej działalność gospodarczą przez małżonka prowadzącego z nią wspólne gospodarstwo domowe stanowi konsekwencję obowiązku małżonków (określonego w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym – art. 23 i 27) do wzajemnej pomocy oraz współdziałania dla dobra rodziny, którą przez swój związek założyli. Nie jest więc współpracą, o której mowa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta