Co powinno zawierać pouczenie
Postępowanie | Ustawodawca przewidział mechanizmy ochronne dla podmiotu, który zastosował się do błędnego pouczenia, zawartego w decyzji administracyjnej lub nieprawidłowo dokonał danej czynności wobec jego braku.
Pouczenie organu administracji to nie tylko wymagany prawem element decyzji administracyjnej, ale i istotny drogowskaz na ścieżce dalszego postępowania, zwłaszcza wtedy, gdy nie dysponujemy odpowiednią wiedzy prawniczą, a rozstrzygnięcie organu administracji wymaga zaskarżenia. W praktyce często się jednak zdarza, że pouczenie, które z zasady powinno być prawidłowe, nie jest wolne od wad lub jest całkowicie pominięte.
Elementy pouczenia
Stosownie do art. 107 § 1 pkt 7 ustawy z 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, decyzja powinna zawierać wyjaśnienie:
- czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie oraz
- o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach jego zrzeczenia się.
Ponadto, w świetle art. 107 § 1 pkt 9 powołanej ustawy, gdy istnieje możliwość wniesienia powództwa do sądu powszechnego, sprzeciwu od decyzji lub skargi do sądu administracyjnego – w rozstrzygnięciu organu zawrzeć należy również informację o:
- dopuszczalności wniesienia tych środków prawnych oraz
- wysokości opłaty od powództwa lub wpisu od skargi lub sprzeciwu od decyzji, jeżeli mają one charakter stały, albo podstawie do wyliczenia opłaty lub wpisu o charakterze stosunkowym, a także
- możliwości ubiegania się przez stronę o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy.
Wskazane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta