Kolej na dużych wysokościach
Szwajcaria. Autobusy pocztowe, oszklone pociągi, zębate kolejki górskie, parowe statki, a wszystko połączone rozkładami jazdy
Wznoszący się groźnymi skalnymi ścianami nad Lucerną szczyt góry Pilatus uważano przez stulecia za miejsce przeklęte. Wierzono, że pokutuje na nim duch Piłata. Dopiero w czasach odrodzenia na wierzchołek wspiął się pewien dzielny mieszczanin i zatrąbił na znak triumfu nad ciemnymi mocami. Dziś na szczyt Pilatusa docierają bez trudu i obaw przed szatańskimi sztuczkami tysiące odwiedzających Szwajcarię gości z całego świata. Umożliwia im to wybudowana w 1889 r. przez słynnego inżyniera kolejowego Eduarda Lochera najbardziej stroma kolejka zębata na świecie pokonująca na niektórych odcinkach stoki o nachyleniu ponad 40 stopni.
Ze szczytu widać wspaniałą górską panoramę, aż po wznoszące się daleko na południu skalne olbrzymy Alp Berneńskich, Jungfrau i Eigeru. Głęboko w dole rozróżnić można ciemne kreski średniowiecznych mostów i kościelnych wież Lucerny i białe sylwetki parowców przemierzających błękitną taflę Jeziora Czterech Kantonów.
Statki parowe pojawiły się na trzecim co do wielkości szwajcarskim jeziorze, z rozległymi zatokami wśród górskich masywów przypominającymi skandynawskie fiordy, jeszcze zanim do Lucerny dotarł pierwszy pociąg. Nowa droga wodna stała się częścią najważniejszego szlaku wiodącego przez szwajcarskie góry i przełęcz św. Gotharda z Niemiec do Italii. Pięć klasycznych bajkowych bocznokołowców ze złoconymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta