Organizator płaci za policyjną ochronę
Obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a także na: wójcie, policji, Państwowej Straży Pożarnej, służbie zdrowia, a w razie potrzeby również na innych właściwych służbach i organach.
Organizator imprezy masowej może – w celu zapewnienia bezpieczeństwa jej uczestnikom – zawrzeć porozumienie z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) policji o odpłatnym jej udziale w zabezpieczeniu imprezy. Aby jednak takie porozumienie podpisać, trzeba najpierw uzyskać zgodę komendanta wojewódzkiego.
W treści porozumienia określić należy w szczególności sposób zapewnienia bezpieczeństwa i porządku przez policję, zasady i tryb nadzoru policji nad działalnością służb porządkowych i informacyjnych oraz kierownika do spraw bezpieczeństwa.
W porozumieniu trzeba określić również kwotę, jaką organizator będzie musiał policji za tę usługę zapłacić. Jej wysokość ustala się przy uwzględnieniu zasad przyznawania dodatkowego wynagrodzenia policjantom za udział w zabezpieczeniu podczas imprezy masowej bezpieczeństwa i porządku publicznego.