Czyste powietrze w biurze to zdrowi pracownicy
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie dostępu odpowiedniej jakości powietrza do miejsca pracy. Dba on w ten sposób o komfort podwładnych i ich samopoczucie, a także o środowisko naturalne i jakość wytwarzanych produktów
Pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – w tym odpowiedniej jakości powietrza. Mówi o tym § 15 ust. 1 i 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z 26 września 1997 r. (tekst jedn. DzU 2003 nr 169, poz. 1650 ze zm.; dalej: rozporządzenie). Tu znaczenie mają ogrzewanie i wentylacja. Im też poświęcony jest rozdział trzeci rozporządzenia.
Komfort termiczny
Dla każdego najbardziej uchwytny, odczuwalny jest komfort termiczny lub jego brak. Zapewnienie odpowiedniego komfortu to jedna z funkcji wentylacji. Ale niejedyna, gdyż w miejscach pracy oddziałują jeszcze inne czynniki, których zwykle nie widać, ale które poprzez długotrwałe działanie mogą wywierać negatywne skutki dla zdrowia.
Konkretne działania, jakie należy podjąć dla zapewnienia właściwych warunków pracy, zależą od rodzaju budynków, pomieszczeń, stanowisk pracy i prowadzonych na nich procesów produkcyjnych oraz rodzajów wykonywanej pracy. Opisane są w rozlicznych przepisach szczegółowych – rozporządzeniach właściwych ministrów, dyrektywach wspólnotowych i Polskich Normach.
Dla różnych rodzajów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta