Giełdowa bessa i globalizacja obniżyły wartość marek
Wycena 330 marek po raz pierwszy zmalała. To efekt spadków na giełdzie i wycofania kilku brandów
Anita Błaszczak
Łączna wartość wszystkich 330 najdroższych polskich marek wyniosła w tym roku 57 mld zł. To wciąż imponująca kwota, ale o 4 mld zł niższa niż rok wcześniej. W tegorocznym zestawieniu „Rz" spora grupa marek, bo 117, zyskała na wartości, ale jednocześnie rekordowa liczba uczestników rankingu – 189 brandów, o 47 więcej niż przed rokiem – ma obecnie niższe wyceny niż w 2010 r.
Światowa strategia
Do pierwszego spadku w ośmioletniej historii naszego rankingu przyczyniły się zawirowania na giełdzie. – Algorytm kalkulacji wartości marek uwzględnia koszt kapitału, a ten jest zależny od wahań indeksów giełdowych – wyjaśnia Marcin Anklewicz, szef firmy Acropolis Advisory, która przygotowuje zestawienie. – Warto zauważyć, że WIG20 spadł od końca 2010 r. aż o 16,5 proc. W tym kontekście średni spadek wartości marki w naszym rankingu wynoszący 3 proc. wygląda więc zadziwiająco dobrze – podkreśla Anklewicz.
Jak dodaje, największymi poszkodowanymi są w tym roku marki finansowe, wśród których przed spadkiem obroniło się jedynie kilka banków, w tym nadal goniący lidera PKO BP. Rewelacyjnie poradził sobie natomiast tym razem sektor telekomunikacyjny.
Do spadku łącznej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta