Kiedy świadczenie jest nieodpłatne
Zdarza się, że przedsiębiorcy otrzymują towar lub usługę bez obowiązku uiszczenia zapłaty. Nie zawsze oznacza to jednak, że uzyskali w ten sposób jakąkolwiek korzyść majątkową, którą muszą rozliczyć z fiskusem.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą spotykają się z sytuacjami, kiedy otrzymują jakieś świadczenie bez obowiązku zapłaty. Nie zawsze oznacza to powstanie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Każdorazowo jednak wymaga szczegółowego przeanalizowania takiej możliwości. Błędna ocena wiąże się bowiem z powstaniem zaległości podatkowych. Co należy brać pod uwagę, ustalając czy powstał przychód z nieodpłatnych świadczeń?
Definicja z ustawy
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT przychodami jest wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie. Przychodem jest także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Brak wzajemności
Ustawa o CIT nie zawiera definicji pojęcia „nieodpłatne świadczenia". W celu określenia jego znaczenia warto odwołać się do wyroków sądów administracyjnych. Wynika...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta