Jasne cele zmotywują podwładnych
Systemy ocen pracowniczych stanowią ważny element zarządzania zasobami ludzkimi. Indywidualne rozmowy są okazją do wymiany poglądów na temat efektywności zatrudnionego czy oczekiwań przełożonego dotyczących realizacji zadań na danym stanowisku
Oceny pracownicze dają również możliwość formułowania na kolejny okres zadań związanych z pracą oraz indywidualnych planów szkoleniowych i rozwoju pracownika.
Podczas tego typu rozmowy ustalane są cele operacyjne, które pracownik powinien osiągnąć w wyznaczonym czasie – najczęściej w ciągu roku. W wielu firmach określa się ją jako rozmowę roczną, bowiem odbywa się na koniec ustalonego okresu rozliczeniowego, a jej uczestnicy zajmują się również wynikami, jakie udało się osiągnąć w wyznaczonym czasie.
Przejrzyste kryteria
Jeśli pracownicy mają być odpowiednio zmotywowani, muszą mieć jasno określone cele i jasno określone kryteria ich realizacji. Ogólne cele stawiane przedsiębiorstwu jako całości są zbyt abstrakcyjne dla pojedynczego pracownika i trudno mu się z nimi identyfikować.
Dlatego z ogólnych celów przedsiębiorstwa należy wyprowadzić cele poszczególnych działów, a w końcu atrakcyjne cele indywidualne dla każdego z pracowników. Idea rozmowy okresowej służącej wyznaczaniu celów polega na tym, że przełożony definiuje je wspólnie z pracownikiem.
Korzyści dla pracodawcy ze wspólnego definiowania celów:
– pracownicy, którzy uzgodnili cele ze swoim przełożonym, czują się z nim związani wspólnym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta