Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kamera dzierży władzę

07 maja 2010 | Życie Warszawy | Urszula Lipińska
Erik Gandini  w swoim dokumencie „Wideokracja” pokazuje na przykładzie Włoch, jakie zagrożenie stanowi skupienie  w jednym ręku władzy politycznej  i telewizji
autor zdjęcia: Darek Golik
źródło: Fotorzepa
Erik Gandini w swoim dokumencie „Wideokracja” pokazuje na przykładzie Włoch, jakie zagrożenie stanowi skupienie w jednym ręku władzy politycznej i telewizji

Dziś w Kinotece początek 7. Planete Doc Review – festiwalu światowego dokumentu – a zarazem projekcja „Wideokracji” Erika Gandiniego. Film przedstawia kulisy włoskiej telewizji i bada przyczyny tytułowej potęgi obrazu, który rządzi społeczeństwem.

Dziś projekcja pana „Wideokracji” oraz m.in. „Białego diamentu” Wernera Herzoga. Czy jego dokumenty wpłynęły na pana?

Erik Gandini: Ogromnie go szanuję. Wybieram się jutro na jego masterclass. Przemawia do mnie idea filmowania świata w sposób dosłowny, jak ją Herzog nazywa – „prawda księgowego”.

Ale poprzez montaż można tę prawdę przecież zmanipulować?

Dlatego proces zachodzący w głowie filmowca podczas realizacji dokumentu jest równie ważny jak sama zawartość materiału. Kamera to potężne narzędzie. Bardzo ważna jest relacja między autorem filmu a widzem, który zawsze wierzy w to, w co chce. We Włoszech telewizja – o której opowiadam w „Wideokracji” – to czysta propaganda hedonizmu, głosząca, że jedynym sensem życia jest dobra zabawa. To ona manipuluje widzami, ma do dyspozycji miliardy euro. Pod moimi filmami podpisuję się tylko ja. Jestem niezależnym...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8616

Spis treści

Po godzinach

Antyk w oczach psychoanalityka
Bitwy nie tylko na planszy
Bój wśród gwiazd
Będzie multiinstrumentalnie
Czas wolny
Człowiek, który gapił się na kozy **
Dobra wróżka
Dokument jak dzieło sztuki
Dokument może zmienić świat
Droga do raju **
Dwunastka startuje
Dźwięki nieoczekiwane
Europa i Tybet
Fortepian w magnoliach
Gdy kot nie chce być sobą
Gest i ruch
Gombro według Czango
Idealna metropolia
Jak porozmawiać z fortepianem
Jubileuszowa „Autobiografia”
Klocek do klocka
Kobieta w obliczu zmian
Koncerty w kampusie
Mistrzowie małych form
Mężczyźni w maju
Młodzież trochę punkowa
Nie ma demokracji bez integracji, czyli europejski manifest
Nie tylko za siedmioma lasami
Niezwykłe spotkanie trzech gitarzystów
Noc z dr. Ekscentrykiem
O przyszłości i sile marzeń
Ocean przygód 3D ***
Od rekinów i szympansów do sklepu z pluszakami
Opera fascynuje młodych twórców
Patriota walczący o prawdę
Pięć filmów, które polecamy widzom festiwalu
Początek z królewskim kwartetem
Polecamy w galeriach i muzeach
Ponad pokoleniami
Prawdziwe mundury, prawdziwa historia
Przygody na trzech kontynentach
Sceny z życia Fryderyka
Słynna Polka z Chicago na starej Pradze
Słynny kochanek śpiewa w Arkadii
Tak daleko, tak blisko
Tak wygląda młody jazz
Tak świętuje zamkowe kino
Toy Story 2 3D *****
W poszukiwaniu szczęścia
W zaczarowanym lesie
Warto wiedzieć
Wiejska kultura w mieście
Wiosna wokół nas
Wokół kultury żydowskiej
Wspominając Wienieczkę Jerofiejewa
Z literaturą na ty
Z pałeczką po zdrowie
Zagrają
Zakochany Nowy Jork **
Zaśpiewają Kaczmarskiego
Związki w życiu i na ekranie
„Bad Boys. Cela 425” **
„Fenomen”
Zamów abonament