Jak są opodatkowane nagrody w programie lojalnościowym
PIT | Zdaniem fiskusa sprzedażą premiową jest tylko taka promocja, którą organizuje bezpośredni sprzedawca produktów. Takie podejście może doprowadzić do znacznego ograniczenia promocji konsumenckich
Zwolnione od podatku (do wartości 760 zł) lub opodatkowane 10-proc. zryczałtowanym podatkiem dochodowym (powyżej 760 zł) mogą być tylko nagrody w promocjach organizowanych przez bezpośredniego sprzedawcę promowanych produktów.
Taki wniosek wynika z najnowszych interpretacji organów podatkowych, np. Izby Skarbowej w Warszawie z 27 sierpnia 2010 r. (IPPB2/ 415-539/10-4/MK1).
Jest to istotna zmiana wykładni przepisów, stawiająca pod znakiem zapytania m.in. funkcjonowanie multipartnerskich programów lojalnościowych.
Tak było do niedawna...
W ustawie o PIT ustawodawca posługuje się określeniem „sprzedaż premiowa”, które nie zostało zdefiniowane w żadnym akcie prawnym.
Na potrzeby stosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT przyjęło się, że za sprzedaż premiową uznaje się promocję, w ramach której warunkiem otrzymania nagrody jest zakup określonego towaru lub usługi (ewentualnie zakup za daną kwotę lub zebranie określonej liczby punktów za dokonane zakupy), a nagrodę otrzymuje każda osoba, która spełniła warunki promocji.
Ten ostatni element zdecydował o kwalifikacji sprzedaży premiowej, z punktu widzenia przepisów prawa cywilnego, jako tzw. przyrzeczenia publicznego (art. 919 kodeksu cywilnego). Warto przy tym podkreślić, że w doktrynie powszechnie przyjmuje się, że dla przyjęcia tej konstrukcji nie jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta