Najpierw sprawdzian wiedzy, dopiero potem zakupy
Doradcy finansowi, banki i domy maklerskie sprzedające jednostki funduszy inwestycyjnych mają obowiązek sprawdzić wiedzę swoich klientów i ich skłonność do ryzyka
Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych (MiFID) nakłada na sprzedawców obowiązek wsparcia nieprofesjonalnych inwestorów przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wynika z niej m.in., że dystrybutor jednostek funduszy przed podpisaniem umowy musi ocenić, czy dany klient w ogóle powinien sięgać po fundusze, a jeśli tak, to jaka strategia jest dla niego odpowiednia. Procedura taka ma przede wszystkim chronić indywidualnego inwestora przed podjęciem zbyt dużego ryzyka. Ale zabezpiecza też sprzedawcę na wypadek pretensji ze strony osób, które nieumiejętnie ulokowały swoje oszczędności.
Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami (IZFA) przygotowała dla dystrybutorów jednostek dwa wzory ankiet do wykorzystania. Pierwsza ankieta, zwana testem odpowiedniości, powinna pomóc ocenić, czy dany klient ma wystarczająco dużą wiedzę i doświadczenie, by w ogóle inwestować w fundusze. Drugi test, adekwatności, pomaga kupującemu jednostki dobrać strategię...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta