Koniec długiej serii markowych zwyżek
Łączna wartość 330 marek siódmej już edycji rankingu najcenniejszych polskich marek osiągnęła prawie 61 mld zł, co oznacza wzrost o 3 mld w stosunku do zeszłego roku. Gdyby jednak nie wzrost wycen bankowych brandów (między innymi PKO BP, Banku BPH i Getinu), można by mówić o stagnacji, jaka zapanowała w tabeli wartości
Spowolnienie polskiej gospodarki, które w 2009 r. (z tego okresu pochodzą dane o sprzedaży) było w wielu firmach mocno odczuwalne, dotknęło głównie marek telekomunikacyjnych i medialnych. Jednak pogorszeniu koniunktury nie oparł się też sektor odzieżowy, zresztą już drugi rok z rzędu.
W tegorocznym zestawieniu 188 marek zyskało na wartości, podczas gdy aż 142 straciły. Z taką skalą przecen mamy do czynienia po raz pierwszy w historii naszego rankingu.
Wzorem poprzedniej edycji utrzymaliśmy liczebność ocenianych marek. Co prawda w zestawieniu pojawiło się 29 nowych uczestników (głównie na skutek dodania marek napojów wyskokowych), ale część słabszych wypadła z rankingu. Nie zmieniła się pierwsza piątka najcenniejszych polskich marek, której łączna wartość wzrosła o 2 proc., do 13,6 mld zł. Co prawda ścisła czołówka (czyli Orlen i PKO BP) poszła w górę więcej, ale spadek wartości odnotowały zamykające piątkę TP i Era.
Rekordziści wzrostu
Wśród 188 brandów, które zyskały w tym roku na wartości, jedną z najbardziej spektakularnych – bo ponadtrzykrotną – zwyżek zanotował Bank BPH. Był to skutek połączenia z GE Money Bankiem, co spowodowało znaczny wzrost przychodów pod marką BPH.
Do tegorocznych rekordzistów wzrostu wartości należy też marka Getin Bank, co w tym wypadku jest efektem konsekwentnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta