Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Firma nie może zbyt dużo wiedzieć o kliencie

04 maja 2016 | Dobra Firma | Michał Kołtuniak
Skopiowanie dowodu przez przedsiębiorcę jest równoznaczne z rozpoczęciem przez niego przetwarzania danych osobowych
źródło: 123RF
Skopiowanie dowodu przez przedsiębiorcę jest równoznaczne z rozpoczęciem przez niego przetwarzania danych osobowych


Zeskanowanie dowodu to już przetwarzanie danych. 
Nie ma zakazu kserowania dokumentu tożsamości, by pozyskać dane o kliencie.

Gdy przedsiębiorca zawiera umowę z konsumentem i na jej podstawie ma wykonać usługę – np. wypożyczyć sprzęt, za który później wpłyną pieniądze, to zawsze jest ryzyko, że zapłata nie nastąpi albo klient już nigdy więcej nie pojawi się w firmie. Najprostszym sposobem pozyskania jego danych, które mogą być przydatne w przypadku konieczności dochodzenia roszczenia przed sądem, wydaje się skserowanie dowodu osobistego. W ten sposób przedsiębiorca ma dostęp do takich informacji, jak: imię klienta, jego nazwisko, data urodzenie i adres zameldowania czy zamieszkania. A przecież żaden przepis formalnie nie zabrania dokonywania takiej czynności. Czy jednak wolno przyjąć, że co nie jest zakazane, jest w tym przypadku dozwolone? Nie do końca jednak tak jest.

Rzeczywiście, samo kserowanie dowodu osobistego jest czynnością tylko techniczną. I nie ma...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10436

Wydanie: 10436

Spis treści
Zamów abonament