W obronie pluralizmu
Obecnie nie ma prawnych możliwości podzielenia przedsiębiorstw działających na rynku medialnym. Dlatego potrzebne są nowe regulacje, które pozwolą nam chronić interesy państwa – mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rzeczpospolita: Ze strony rządowej dość regularnie pojawiają się sygnały o potrzebie dekoncentracji rynku medialnego w Polsce. Czy możliwe jest przeprowadzenie takiej operacji, skoro działające w tym obszarze firmy uzyskały swoją pozycję zgodnie z prawem?
Marek Niechciał: Dostrzegam niebezpieczeństwo, jakie może rodzić przekazanie strategicznych sektorów instytucjom zagranicznym. Kontrola nad obszarami ważnymi dla państwa jest niezbędna. Moim zdaniem potrzebne są zmiany w przepisach, by chronić ważne sektory dla gospodarki, m.in. media. Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie ma uprawnień, aby nakazać przedsiębiorcy sprzedanie części swojego przedsiębiorstwa innemu właścicielowi. Mówiąc wprost, nie może nakazać odsprzedaży przez Polskapresse, Axel Springer czy grupę Bauer któregokolwiek z tytułów innemu przedsiębiorcy. Podobnych działań nie możemy również podjąć w przypadku spółek w innych strategicznych dla kraju sektorach, np. telekomunikacyjnym czy energetycznym.
Co dzisiaj może więc zrobić w tej sprawie UOKiK?
Gdy przedsiębiorcy łączą się w duże grupy, możemy zakazać połączenia. Zrobiliśmy tak, blokując budowę rosyjskiego gazociągu Nord Stream 2 w Polsce. Zawsze sprawdzamy, czy na rynku po połączeniu zostaną na tyle silni gracze, że firma nie będzie mogła dowolnie wykorzystywać kontrahentów i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta