Polacy chcą rezygnować z plastiku, ale często nie mają wyboru
TRENDY | 74 proc. Polaków popiera zakaz sprzedaży jednorazówek, a co drugi chce, aby z opakowań zniknął plastik.
Zmiana nastawienia Polaków do plastiku postępuje bardzo szybko, a wiele zmieniła dyskusja wokół wprowadzonego przez UE od 2021 r. całkowitego zakazu produkcji plastikowych słomek, sztućców, kubków czy talerzyków. Z badania agencji IQS wynika, że popiera go aż 74 proc. Polaków. Co więcej, zdaniem 46 proc. powinno się zmusić producentów do całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań. Rośnie też poparcie dla różnych wariantów wprowadzenia kaucji na opakowania – 57 proc. Polaków chce wymóc na sklepach, aby przyjmowały szklane opakowania bez paragonu. Obecnie konsumenci uważają, że na plastiku zarabiają korporacje, a następnie odpowiedzialność za jego zbieranie przerzuca się na obywateli. 79 proc. czuje się obarczona odpowiedzialnością za śmieci i koszty związane z ich segregacją. Wbrew rzędowi wspierającemu nadal energetykę opartą na węglu 53 proc. Polaków uważa, iż kryzys klimatyczny jest ogromnym problemem, a 45 proc. z nas zauważa pogarszający się stan środowiska w swoim miejscu zamieszkania.
Zasypują nas śmieci
Według organizacji Greenpeace do tej pory na świecie wyprodukowano 8 mld ton plastiku, a tylko 9 proc. trafiło do ponownego użycia. W Polsce zużywa się 3,5 mln ton plastiku rocznie. Największym odbiorcą tworzyw sztucznych jest sektor opakowań, który konsumuje 33 proc. wyprodukowanego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta