Trzeba więcej dyplomacji, by promować polską ekspansję
Utrzymuje się tempo wzrostu polskiego eksportu, jednak wyzwania w budowie brandu Made in Poland są nadal ogromne.
Dyskusja w Salonie Rzeczpospolitej była poprzedzona prezentacją głównych wniosków z raportu „Rzeczpospolitej" Vademecum Eksportera. Jego częścią jest zestawienie przedsiębiorstw posiadających zagraniczne aktywa. W tym roku lista obejmuje dane dotyczące 122 firm. Trzy główne branże inwestujące za granicą to sektor paliwowy (głównie PKN Orlen, PGNiG, Grupa Lotos), wydobywczy (KGHM) oraz sektor finansowy (Aviva, Getin Holding, PKO BP, PZU). Na czwartym miejscu w eksporcie jest nr 4 (firmy takie jak AB czy Asseco Poland). Moderatorem dyskusji był Artur Osiecki, dziennikarz działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej".
Raport stał się punktem wyjścia do dyskusji z udziałem eksporterów i przedstawicieli strony rządowej. – Wszystko wskazuje na to, że w 2019 r., mimo że jesteśmy w sytuacji niewielkiego spowolnienia, eksport i nasz PKB dalej będą rosły. W przypadku Niemiec obserwujemy spowolnienie, wręcz stagnację. My trzymamy się całkiem nieźle – zapewniał Adrian Malinowski, dyrektor departamentu handlu i współpracy międzynarodowej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Malinowski omawiał też sytuacje na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta