Wielkie przegrane rosyjskich koncernów
Oprócz spektakularnych sukcesów, jak ostatni zakup Opla, rosyjski biznes ma na swoim koncie potężne porażki. Można je wycenić na co najmniej 82 miliardy dolarów
Rosyjskie koncerny wydały dotąd na zakupy firm i aktywów za granicą około 240 mld dol. Nie wszędzie ta ekspansja się powiodła. W końcu 2005 r. świat biznesu obiegła wiadomość, że Gazprom chce kupić firmę Centrica, największego na Wyspach Brytyjskich dystrybutora gazu dla gospodarstw domowych oraz jednego z liderów wśród dostawców prądu. Cel był prosty – cierpiąca na deficyt gazu wyspa zyskiwała bezpośredniego dostawcę, który w zamian dostawał ok. 15-proc. udział w brytyjskim rynku gazu.
Te 15-proc. to cel, który rosyjski monopolista zapisał w swojej strategii rozwoju do 2015 r., nie tylko w odniesieniu do Wielkiej Brytanii, ale także Holandii, Belgii i Francji – krajów, których systemy energetyczne bardzo mało zależą od paliwa z Rosji.
Przed czym się bronią Europejczycy i czego się boją? W pierwszej kolejności zależności od rosyjskiej ropy i gazu – tłumaczyła porażkę Łukoilu w staraniacho Możejki rosyjska gazeta “Izwiestia”
Bój o Centrikę
Pracować nad umocnieniem w Anglii Gazprom zaczął już w 1994 r., kiedy włączył się do budowy gazociągu Interconnector z Wielkiej Brytanii do Belgii. Pięć lat później powstała brytyjska spółka córka koncernu
– Gazprom UK Trading, przekształcona w 2004 r. w firmę GMT, która zainteresowała się kupnem Centriki. Wartość transakcji rosyjskie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta