Jak postępować, gdy pracownik pobierze nienależny zasiłek lub go bezpodstawnie otrzyma
Kwalifikacja sposobu nieprawidłowej wypłaty świadczenia i jego rodzaju decyduje o metodzie jego odzyskania. Ten proces może bowiem przebiegać według procedury cywilnej lub administracyjnej
Pracownikom, objętym obowiązkowym ubezpieczeniem chorobowym, przysługują z tego ubezpieczenia zasiłki: chorobowy, macierzyński, opiekuńczy, wyrównawczy oraz świadczenie rehabilitacyjne. Są one finansowane z budżetu państwa, a ich naliczeniem i wypłatą zajmuje się ZUS lub pracodawca, w zależności kto jest w danym roku kalendarzowym upoważniony do obsługi zasiłków.
Czasem jednak na skutek pomyłki płatnika bądź okoliczności stojących po stronie samego pracownika do jego kieszeni trafia świadczenie nienależne lub w zawyżonej wysokości.
To, co niesłusznie pobrane, trzeba zwrócić, a postępowanie płatnika w celu skorygowania sytuacji jest uzależnione od tego, czy chodziło o świadczenie nienależne, czy też bezpodstawnie wypłacone, bo tu należy rozróżnić rodzaj wypłaty.
CO Z PIENIĘDZMI, KTÓRE NIE POWINNY TRAFIĆ DO UBEZPIECZONEGO
Jeśli wziął je, mimo że został pouczony o tym, że nie ma do nich prawa, musi je zwrócić na podstawie decyzji wydanej przez oddział ZUS. Zwykle z odsetkami
Pojęcie świadczeń nienależnie pobranych wyjaśnia art. 84 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm., dalej ustawa systemowa).
Definicja ustawowa
Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się świadczenia:
- wypłacone mimo zaistnienia okoliczności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta