Świat skażony przez wojnę
W „Wenecji” Jan Jakub Kolski mierzy się z wrześniem 1939 roku i z polskimi mitami
Kolski maluje zwykle na ekranie własny świat pełen magii i poezji, wśród prostych ludzi szuka prawdy o życiu, miłości, namiętności, zdradzie, śmierci. Mówi, że teksty „cudze” ekranizuje, gdy nie może robić osobistych filmów. Z tworzywem literackim mierzy się więc rzadko: „Daleko od okna” nakręcił na podstawie prozy Hanny Krall, „Pornografię” – na motywach powieści Witolda Gombrowicza. Teraz sięgnął po opowiadania Włodzimierza Odojewskiego.
Ekranizując literaturę, Kolski wybiera utwory ocierające się o wojnę. Nie inscenizuje jednak scen batalistycznych. Echa walki i śmierci wdzierają się w życie zwyczajnych ludzi. W 1990 r., w „Daleko od okna” opowiedział o dwóch kobietach, jednym mężczyźnie, jednym strachu, kilku miłościach. O trójkącie, w którym przechowywana w szafie Żydówka rodzi dziecko bezpłodnemu aryjskiemu małżeństwu. Nie pokazując getta i obozów koncentracyjnych, w losach swoich...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta