Relacje z klientami są w cenie
Rosną nakłady na CRM Wartość rynku systemów wspomagających relacje z klientami przekroczyła w Polsce 100 mln zł. Przeważają wdrożenia w małych firmach
Jak wynika z badań Aberdeen Group przeprowadzonych na zlecenie Oracle, w całej Europie dostrzegalny jest wielki rozdźwięk pomiędzy oczekiwaniami względem obsługi klienta a przygotowaniem firm do ich spełnienia. Blisko połowa klientów chce, aby produkty i usługi były lepiej dopasowane do ich gustów i szybciej dostarczane. Lekarstwem na to są systemy informatyczne wspomagające relacje z klientami (Customer Relationship Management).
Początek systemom CRM dały proste aplikacje typu zarządzanie kontaktami, łączące funkcje kalendarza i prostej bazy danych (tzw. aplikacje Contact Management).
W kolejnych latach rozwijało się narzędzie zwane SFA (Sales Force Automation), które miało za zadanie poprawę produktywności personelu zajmującego się sprzedażą i zachęcanie handlowców do dokumentowania działań w terenie. Kolejnym krokiem w rozwoju systemów CRM są aplikacje zapewniające kompleksowy obraz potrzeb klientów.
Na świecie widoczny jest CRM-owy boom. Analitycy z IDC szacują, że choć w 2008 r. wydatki na aplikacje CRM będą się zwiększać w umiarkowanym tempie, to już w roku 2009 wyraźnie przyspieszą.
W Polsce także rynek się rozwija, ale...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta