Firma rozlicza się z folii i pudełek, ale też z etykiet, gwoździ, zszywek
Do 31 marca przedsiębiorcy wprowadzający towary w opakowaniach muszą przesłać marszałkowi województwa sprawozdania i ewentualnie rozliczyć się z opłaty. To samo dotyczy wprowadzających niektóre oleje smarowe oraz opony
Zofia Jóźwiak
Opłatę produktową trzeba uiścić, gdy przedsiębiorca nie zapewnia wymaganego poziomu odzysku i recyklingu wprowadzanych na rynek opakowań i gdy po obliczeniu się okaże, że przekracza ona 50 zł. Nie muszą składać sprawozdań i płacić opłaty bezpośrednio marszałkowi firmy, które rozliczają się z pomocą organizacji odzysku (ale i one prowadzą obowiązkową ewidencję, o czym dalej).
Uwaga! Przypominamy, że płacić trzeba zarówno za niewykonanie obowiązku recyklingu za każdy rodzaj opakowań i innych produktów, jak też – podobnie jak w 2011 r. – za zbyt mały odzysk ogółem.
Obowiązki producenta i sprzedawcy
Z opłaty produktowej za 2011 r. rozlicza się przedsiębiorca, który wprowadza na teren kraju:
∑ produkty w opakowaniach (np. produkuje paczkowane produkty przemysłowe, opakowany sprzęt elektroniczny, kosmetyki itp.);
∑ oleje smarowe np. techniczne;
∑ opony (nowe i bieżnikowane).
Taki obowiązek ma również firma, która:
∑ prowadzi sklep detaliczny o powierzchni handlowej powyżej 500 mkw. lub sieć sklepów o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5 tys. mkw. i sprzedaje produkty tam pakowane (np. supermarket, sieć sklepów odzieżowych) – w zakresie opakowań;
∑ pakuje produkty wytworzone przez kogo innego (np. kupuje jabłka luzem, konfekcjonuje je i sprzedaje na tackach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta