Nowa geometria świata
Prof. Łukasz Turski, fizyk, popularyzator nauki, przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik, mówi o wyzwaniach dla edukacji szkolnej
Żyjemy w świecie nieprawdopodobnie szybkich zmian.
Prof. Łukasz Turski: Jesienią minęła niezauważona, przytłumiona przez wydarzenia z 11 września 2001 roku, dziesiąta rocznica premiery i-poda, urządzenia, które rozpoczęło rewolucyjne zmiany w naszej komunikacji ze światem i konsumpcji szeroko rozumianej kultury i informacji. W ostatnim dziesięcioleciu życie społeczne oderwało się od geometrii fizycznej – zastępując ją geometrią sieci. Zmieniło się np. pojęcia sąsiada. Do tej pory był to ktoś „za miedzą". Moi znajomi rozrzuceni są po całym świecie, a ja codziennie się z nimi kontaktuję. Ta rewolucja – historia oceni, czy większa od Gutenberga – rozwaliła stary system i sposób naszego funkcjonowania w społeczeństwie. Tymczasem system szkolny, w jakim próbujemy wychować nowe pokolenie, w ogóle tego nie zauważył.
Jakie konsekwencje ta rewolucja niesie szkole?
Jednym z celów szkoły jest przekazanie pewnego zasobu wiedzy. To się zmieniło. Szkoła nie jest już głównym źródłem wiedzy. Spędzamy w szkole 9 – 12 proc. życia, a uczymy się aż do śmierci. W Polsce określamy to niezbyt fortunnie edukacją nieformalną. Historycznie odegrała ona w Polsce wspaniałą rolę, np. w nauczaniu prawdziwej historii w czasach PRL. W tej chwili ta edukacja dominuje w naszym życiu. Dzieci idące do szkoły często mają większą wiedzę od tych, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta