Co zrobić, gdy budynek z inwestycją przejdzie na własność przedsiębiorcy
Zdarza się, że firma najpierw ponosi nakłady na wynajmowaną lub używaną na podstawie innej umowy nieruchomość, a później ją kupuje. Przepisy niestety nie precyzują, jaki ma to wpływ na zasady amortyzacji
Nic więc dziwnego, że podatnicy zwracają się z wnioskami o interpretację, jak postąpić w takiej sytuacji. Z najnowszych z nich wynika, że fiskus akceptuje kontynuowanie naliczania odpisów na dotychczasowych zasadach. Oznacza to, że w ewidencji środków trwałych podatnika nakłady będą odrębnie wyszczególnione (mimo że w innej pozycji tej samej ewidencji znajdzie się budynek, w którym zostały one poczynione).
Wykupiona apteka
Problemem tym zajmowała się m.in. Izba Skarbowa w Bydgoszczy w odpowiedzi z 7 marca 2011 r. (ITPB1/415-1137/
/10/PSZ). Z pytaniem zwróciła się podatniczka, która prowadzi aptekę. Z urzędem skarbowym rozlicza się na podstawie księgi przychodów i rozchodów. Podatniczka początkowo wynajmowała lokal na aptekę od gminy. W tym czasie poniosła różne nakłady na adaptację i modernizację obiektu. Ujęła je w ewidencji środków trwałych jako inwestycje w obcym środku trwałym i amortyzowała. Następnie kupiła od gminy wynajmowaną nieruchomość. Jej zdaniem oznacza to, że niezamortyzowaną wartość inwestycji w obcym środku trwałym powinna jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie dowodu wewnętrznego. To dlatego, że inwestycje w obcym środku trwałym po zakupie budynku przestały odpowiadać definicji środka trwałego. Trzeba je więc zakwalifikować do kosztów na podstawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta