Zmienny rynek
Poszukiwanie przez przedsiębiorstwa efektywnych sposobów radzenia sobie na nieustannie zmieniającym się rynku stawia zupełnie nowe wyzwania przed zarządzającymi. Nieracjonalne zachowania rynku powodują, że dotychczasowe teorie ekonomiczne oparte na racjonalnych podstawach ulegają zachwianiu
Amerykański psycholog-ekonomista, R. Schiller, laureat Nagrody Nobla, odkrył wraz z G. Akerlofem, że decydującym czynnikiem prowadzącym do irracjonalnych zachowań rynkowych i powstawania „baniek spekulacyjnych" jest siła legendy towarzyszącej bańce, czyli siła „zawładnięcia emocjami"1 ludzi. To właśnie emocje powodują, że w okresie dobrej koniunktury poziom zaufania zdecydowanie (i nadmiernie) rośnie, a w okresie kryzysu zdecydowanie (i nadmiernie) spada. Te prawidłowości powodują, że bardzo trudno jest wprowadzać strategię „zrównoważoną" w okresie, gdy poziom zaufania jest niski. Taka strategia wiąże się najczęściej z koniecznością szybkiego dostosowania się do zmian (adaptacji) – a tym samym koniecznym do tego wysokim stopniem zaufania pracowników do zarządu i decyzji przez niego podejmowanych – oraz doskonalenia. Poniżej zostały zaprezentowane wyniki badań, które jednak pokazują, że firmy poszukują nowej ścieżki rozwoju, mierząc się często ze sprzecznymi celami w działaniach krótko- i długookresowych i wychodząc poza standardowy sposób myślenia.
Preferencje klientów przy wyborze łańcucha dostaw
Jeśli się przyjrzymy, jakie preferencje są obecnie postrzegane jako kluczowe w łańcuchu dostaw, to się okaże, że są to niezmiennie czas, jakość i koszt. Klienci oceniają łańcuchy dostaw, w których uczestniczą, właśnie przez wymienione powyżej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta