Komputer używany w telepracy może być pod szczególną ochroną
Pracodawca ma prawo ubezpieczyć sprzęt, za pomocą którego pracownik wykonuje swoje zawodowe obowiązki z domu.
Regina Skibińska
Praca wykonywana w innym miejscu, niż znajduje się siedziba pracodawcy, jeszcze nie jest powszechna, ale firmy coraz częściej i chętniej z niej korzystają, gdyż jest tańsza od pracy w biurze. Telepraca może mieć miejsce w konkretnym miejscu zapewnianym przez pracodawcę (call center) lub w domu. Najczęściej pracownicy świadczący telepracę wykorzystują do tego celu sprzęt elektroniczny typu komputery przenośne, drukarki, telefony komórkowe. Często jest to sprzęt kosztowny. Grafik potrzebuje na pewno przyzwoitej klasy monitora, a informatyk dobrego komputera.
W przypadku zatrudnienia na zasadzie świadczenia pracy poza jednostką organizacyjną pracodawcy i komunikowania się z pracownikiem za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zatrudniający wyposaża pracownika w niezbędny sprzęt oraz odpowiedni poziom bezpieczeństwa systemów informatycznych, choć zdarza się, że pracodawca z pracownikiem umawiają się inaczej.
W trosce o swoje
Kodeks pracy nakazuje pracodawcy ubezpieczenie sprzętu wykorzystywanego przez pracownika przy telepracy, chyba że pracodawca i telepracownik postanowią inaczej, w odrębnej umowie. Ubezpieczenie jest koniecznością, gdyż w domu pracownika sprzęt narażony jest na większe ryzyko zniszczenia bądź uszkodzenia niż w biurze. Zrzucenie laptopa przez dziecko, wylanie zupy na klawiaturę czy przegryzienie kabla przez...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta