Elektryki, konsolidacja i zielona energia – oto przyszłość logistyki
Liczba przesyłek w Europie zmalała o 10–12 proc. W całym łańcuchu dostaw będzie potrzeba mniej rąk do pracy – mówi Ewald Raben, prezes Grupy Raben, Człowiek Roku branży TSL w konkursie „Rzeczpospolitej” w 2022 r.
Czy na europejskim rynku drobnicowym nie robi się zbyt ciasno? W ostatnim czasie było kilka przejęć…
Na europejskim rynku drobnicy liczba oferentów się nie powiększa i raczej widzę nadchodzącą konsolidację tej branży.
Z powodu słabnącej koniunktury?
Widoczna jest recesja, z powodu ochłodzenia rynku maleją potoki przewozowe. Skoro największy w UE rynek niemiecki zaczyna mieć problemy gospodarcze i niskie wskaźniki optymizmu, a na dodatek rokowania rynkowe są negatywne, to możemy się spodziewać wpływu tej sytuacji na sąsiednie kraje. Polska również jest tym dotknięta.
Z drugiej strony koszty funkcjonowania firm nie maleją – z powodu coraz wyższych płac, wdrażania nowych systemów IT, inflacji, wyższych cen najmu nieruchomości itp. Wysokie stopy procentowe prowadzą do wzrostu kosztów. Dlatego spodziewam się raczej dalszej konsolidacji, bo mniejszym graczom będzie trudno funkcjonować na rynku.
Czy w tej sytuacji spodziewane są podwyżki cenników?
Na drobnicy nie ma dużych marż, klienci korzystają z obniżenia stawki poprzez korektę paliwową, która trafia do klientów 1:1. Zatem, gdy ceny paliwa spadają, klient od razu na tym korzysta. Bez korekty paliwowej stawki w najlepszym przypadku będą na tym samym poziomie. W przyszłym roku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta