Herbert a Eliot, Różewicz a Pound
Polscy poeci wobec anglosaskiego modernizmu
W książce Jolanty Dudek istotne zjawiska literatury polskiej i światowej XX wieku, rozpatrywane zwykle osobno, szczęśliwie się zrastają. Otóż badaczka dokonuje porównań kluczowych idei oraz form w dziełach ojców-założycieli modernizmu – T. S. Eliota oraz Ezry Pounda – z językiem artystycznym Herberta i Różewicza, wybitnych przedstawicieli „szkoły polskiej” w poezji po II wojnie światowej. Te punkty odniesienia wierszy polskich artystów słowa są niezwykle ważne i choć trochę już o wskazanych związkach wiedziano, to jednak w pracy Jolanty Dudek wielowątkowy dialog został po raz pierwszy przedstawiony w sposób tak szczegółowy i wnikliwy.
Euroatlantycka poezja
Znawczyni zagadnień modernizmu w swym wywodzie posługuje się precyzyjnie dobranymi argumentami, by uzasadnić swój wybór perspektywy lektury. Umieszcza poszukiwania Herberta i Różewicza w głównym nurcie poezji euroatlantyckiej, scala rozproszone i doraźne rozpoznania krytyki, weryfikuje przyjęte sądy, prostuje błędy poszczególnych odczytań. Nade wszystko liczą się jednak w tych rozważaniach frapujące interpretacje. Wspomniałem dotąd o dwóch rozbudowanych rozdziałach w omawianej książce, inaczej zresztą pomyślanych i skomponowanych.
O ile w rozważaniach o Herbercie i Eliocie podstawy porównań są zmienne, a zatem punktowo oświetlone zostają kolejne kwestie,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta