Firmy powinny sobie ufać
ROZMOWA: Bartosz Wawryszuk, redaktor naczelny „Outsourcing Magazine”
Rz: Henry Ford powiedział kiedyś: „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”. Czy to idea outsourcingu?
Bartosz Wawryszuk: Tak. Outsourcing to sposób prowadzenia działalności biznesowej. Polega na tym, że wybrane obszary działalności zleca się zewnętrznej firmie, która wykona zadanie efektywniej i taniej. Zwykle dotyczy to zadań pomocniczych, niezwiązanych bezpośrednio z kluczowymi dla profilu firmy działaniami. Załóżmy, że przedsiębiorca ma fabrykę gwoździ. Do produkcji musi zatrudnić pracowników, a potem sprzedać swój produkt. W takiej firmie powinien być m.in. dział kadr i ochrona. Outsourcing polega na tym, że przedsiębiorca koncentruje się tylko na podstawowej działalności, w tym przypadku – na wytwarzaniu gwoździ. Pozostałe czynności, np. całą obsługę finansowo-księgową albo transport produktu do sklepów, zleca zewnętrznej firmie. Oczywiście, może też zatrudnić dziesięć osób, które poprowadzą księgowość na miejscu, tylko czy to mu się opłaci? Outsourcer oferuje nam zazwyczaj fachowców, którzy na bieżąco się szkolą, są ekspertami w danej dziedzinie, np.w księgowości. A przepisy regulujące różne sfery przecież co jakiś czas się zmieniają i przedsiębiorca będzie musiał dodatkowo inwestować w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta