Po podwyższeniu ceny obrót korygujemy na bieżąco
Jeżeli przyczyna podwyższenia ceny nie jest znana w dniu podpisania umowy z kontrahentem oraz w chwili wystawienia faktury pierwotnej, to wystawiając fakturę korygującą przedsiębiorca jest uprawniony do rozliczenia podwyższonej kwoty obrotu na bieżąco, a nie wstecz
Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych, m.in. niedawny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 stycznia 2010 r. (III Sa/Wa 1634/09).
Spór o moment rozliczenia
Sprawa dotyczyła spółki, która prowadziła działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, świadcząc je na podstawie umów zawieranych z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi. W związku ze specyfiką branży ceny za świadczone usługi często się zmieniały, co było nie do przewidzenia w dniu zawierania umowy.
Częstokroć, już po wykonaniu usługi, wystawieniu faktury i otrzymaniu wynagrodzenia, powstawały okoliczności skutkujące podwyższeniem ceny za wyświadczoną usługę (np. z powodu zmiany postanowień umowy łączącej spółkę i kontrahenta). Okoliczności były uzależnione od wielu zewnętrznych czynników, w związku z czym nie było możliwe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta